קו מטרו כחול של דובאי אושר רשמית וייפתח ב-2029. שייח’ מוחמד בן ראשיד אל מקטום, השליט של דובאי הכריז על פרויקט התחבורה הציבורית הגדול ביותר בעיר, ואמר כי השלמתו יעלה 18 מיליארד דירהאם (4.9 מיליארד דולר) ויסייע בהסעת מיליארדי נוסעים ברחבי העיר.
הקו הכחול באורך 30 ק”מ יכלול 14 תחנות ואת הרכבת הראשונה שתחצה מעל נחל דובאי. מחצית מנתיב התחבורה החדש יהיה מתחת לפני הקרקע והוא יעבור באזורים עירוניים עם אוכלוסייה של עד מיליון איש.
בהודעה ברשתות החברתיות אמר שייח’ מוחמד: “מסלול הקו הכחול של המטרו של דובאי, באורך של 30 ק”מ – שמחציתו תת קרקעי, בעומקים של עד 70 מטרים ובעלות של 18 מיליארד דירהם – מכסה אזורים עם אוכלוסיה של עד מיליון איש. אזורים כמו Marsa, Dubai Creek, Festival City, International City, Al Rashidiya, Al Warka, Mirdif ואזורים עירוניים כמו סיליקון אואזיס, אקדמי סיטי ואחרים. הקו החדש יסיע 320,000 נוסעים חדשים מדי יום. זה ימשיך לשרת מיליארדי אנשים בעשורים הקרובים”.
הפרויקט יפותח בשלבים:
- 2023: השקת מכרז
- 2024: הענקת הפרויקט
- 2025: תחילת קידוח המנהרה
- 2028: השקת פיילוט
- 2029: השקה רשמית
שייח’ מוחמד הדגיש כי השקעות בפרויקטי תשתית תואמות את האסטרטגיה של דובאי לפיתוח עיר מקיף, תוך התמקדות במתן מענה לצרכים הנוכחיים תוך הכנה לעתיד. הוא אמר: “הישגים מדהימים לא קורים במקרה; במקום זאת, הם נובעים מתכנון מכוון, חשיבה יצירתית ומחויבות להגיע לרמות הגבוהות ביותר של מנהיגות. המדד האמיתי להישגים טמון בהשפעתו החיובית על החברה. אנו שואפים לטוב ביותר עבור הקהילה שלנו, מבלי לחסוך במאמץ להשיג זאת בסטנדרטים הגבוהים ביותר”.
פרויקט ברמה עולמית לשיפור חווית החיים
במהלך טקס שנערך בנמל דובאי קריק, השייח’ מקטום בן מוחמד בן ראשיד אל מקטום, סגן השליט הראשון של דובאי וסגן ראש הממשלה ושר האוצר של איחוד האמירויות השיק את פרויקט הקו הכחול של דובאי. שייח’ מקטום אמר כי דובאי נותרה מחויבת ליישם פרויקטים ברמה עולמית שלא רק משפרים את מעמדה הגלובלי של העיר אלא גם מאשרים מחדש את מובילותה בפיתוח תשתית ברמה גבוהה המתיישרת עם יעדי הפיתוח בר-קיימא של האמירות.
הקו הכחול מייצג התקדמות משמעותית בתור נתיב המטרו הראשון שחוצה את דובאי קריק דרך גשר ויאדוקט באורך 1.3 ק”מ. הקו הכחול ישתרע על פני אורך כולל של 30 ק”מ, עם 15.5 ק”מ מתחת לאדמה ו-14.5 ק”מ מעל פני הקרקע.
עם 14 התחנות שלה, כולל נקודות חילוף מרכזיות כמו תחנת קריק על הקו הירוק, תחנת סנטרפוינט על הקו האדום ותחנת דובאי אינטרנשיונל סיטי 1, יחד עם התחנה האייקונית בנמל דובאי קריק, הקו הכחול אמור להיות מרכיב מרכזי בפיתוח המתמשך של רשת התחבורה בעיר.
הקו החדש מהווה נקודת אינטגרציה מרכזית בין הקו האדום והירוק של המטרו בדובאי. היא ממלאת תפקיד משמעותי במימוש היעדים של האג’נדה הכלכלית של דובאי (D33) ושל תוכנית האב העירונית של דובאי 2040 שמטרתה להפוך את דובאי לעיר הטובה בעולם לחיות בה על ידי הצעת פתרונות תחבורה המונים ברי קיימא ונוחים במיוחד.
פתרונות אלו נועדו להקל על הניידות של התושבים והמבקרים כאחד, לקדם רווחה ולשפר את התחרותיות הגלובלית של דובאי כיעד מוביל לאירוח אירועים בינלאומיים. בנוסף, הם מתיישבים עם השאיפות של תוכנית האב העירונית של דובאי 2040, שמטרתה ליצור “עיר של 20 דקות”. תפיסה חדשנית זו מבטיחה שיותר מ-80 אחוז מהשירותים החיוניים נמצאים בטווח של 20 דקות נסיעה לתושבים, ומטפחת גישת פיתוח מונחה מעבר (TOD).
חיבור מהיר ל-9 אזורים מרכזיים בדובאי
הקו הכחול יציע קישור ישיר בין נמל התעופה הבינלאומי של דובאי לתשעה אזורים מרכזיים לאורך הקו, כלומר:
- Mirdif
- Al Warqa
- International City 1
- International City 2
- Dubai Silicon Oasis
- Academic City
- Ras Al Khor Industrial Area
- Dubai Creek Harbour
- Dubai Festival City
זמן הנסיעה בין יעדים אלו צפוי לנוע בין 10 ל-25 דקות. הקו הכחול מורכב מתשע תחנות גבוהות וחמש תחנות רכבת תחתית. עד 2030, הקו הכחול צפוי לשרת כ-200,000 נוסעים מדי יום, כאשר נתון זה צפוי לעלות ל-320,000 נוסעים מדי יום עד 2040 בהתאם לזינוק בכמות האוכלוסייה. הקו מיועד לטפל בקיבולת משוערת של כ-56,000 נוסעים לשעה בשני הכיוונים במרווח שירות של כ-1.5 דקות.
תחנת המטרו קריק דובאי
שייח’ מכתום צפה בדגמים של העיצובים הן לחלק העליון והן למנהרה של תחנות הקו הכחול. לאחר מכן הוא סימן את המיקום על דגם גדול המתאר את אזורי השירות של הפרויקט, שהדגיש גם את מיקומה של התחנה האייקונית בנמל קריק דובאי. תחנה זו מגלמת עיצוב חדשני המשקף את החזון של דובאי החדשה. עיצוב זה משתלב בצורה חלקה עם הסגנון האורבני של מגדלי המגורים והמסחר המודרניים שמסביב. התחנה המשתרעת על פני 8,800 מ”ר, מתוכננת להכיל כ-160,000 נוסעים מדי יום, עם גידול צפוי לכ-70,000 נוסעים מדי יום עד שנת 2040.
קו מטרו כחול של דובאי מייצג את הפרויקט האסטרטגי החמישי בתחום התחבורה הציבורית, ומצטרף לשורות הקווים האדומים והירוקים הקיימים של המטרו של דובאי, חשמלית דובאי ומסלול המטרו 2020 של דובאי.
זהו אחד הפרויקטים האסטרטגיים הגדולים ביותר בתחום התחבורה לשלב הקרוב. עם השלמת הקו הכחול, רשת הרכבות הכוללת של דובאי תתרחב מ-101 ק”מ ל-131 ק”מ. זה כולל 120 ק”מ למטרו של דובאי ו-11 ק”מ לחשמלית של דובאי. מספר תחנות המטרו והחשמלית יגדל מ-64 ל-78, ויכלול 67 תחנות עבור המטרו של דובאי ו-11 עבור החשמלית של דובאי. בנוסף, הצי יתרחב מ-140 ל-168 רכבות, כולל 157 עבור המטרו של דובאי ו-11 עבור החשמלית של דובאי.
חיבור מושלם בין קווי המטרו בדובאי
הקו הכחול של דובאי מטרו מקשר את הקו הירוק בתחנת קריק עם הקו האדום בתחנת סנטרפוינט, ומספק שירותים למגורים, אזורי אקדמיה ופרויקטים מרהיבים של מגדלי מגורים. הקו ישרת גם את אחד מהמרכזים העירוניים המודגשים בתוכנית האב העירונית של דובאי 2040, כלומר מרכז סיליקון אואזיס של דובאי, מרכז ידע וחדשנות בינלאומי הממלא תפקיד מכריע בקידום מגזר כלכלת הידע והטכנולוגיה ומשיכת אנשים מוכשרים וחדשניים. .
מתאר אל טייר, מנכ”ל ויו”ר מועצת המנהלים של רשות הדרכים והתחבורה (RTA) אמר: “הקו הכחול של מטרו דובאי מורכב משני מסלולים עיקריים. המסלול הראשון מתחיל בתחנת מחלף קריק על הקו הירוק, הממוקמת באל ג’דאף. לאחר מכן הוא עובר דרך עיר הפסטיבלים של דובאי, נמל דובאי קריק וראס אל חור, לפני שהוא מגיע לעיר הבינלאומית של דובאי 1, שבה יש תחנת מחלף.”
“המסלול ממשיך לכיוון Dubai International City 2 ו-3, משתרע עד דובאי סיליקון אואזיס ועד העיר האקדמית. קטע זה משתרע על פני 21 ק”מ וכולל 10 תחנות. המסלול השני של הקו הכחול מתחיל מתחנת מחלף סנטרפוינט בקו האדום באל ראשידיה. הוא עובר דרך מירדיף ואל ורקאה, ומסתיים בתחנת מחלף דובאי אינטרנשיונל סיטי 1. אורך המסלול הזה הוא 9 ק”מ וכולל ארבע תחנות. הפרויקט כולל גם הקמת מחסן מטרו באל רובאיה 3”.
“הקו הכחול של דובאי מטרו בולט עם כמה מאפיינים בולטים, כולל תחנה אייקונית בנמל דובאי קריק עם עיצוב אדריכלי ייחודי. תחנת ציון דרך זו תיוצר על ידי המשרד הנודע בעולם Skidmore, Owings and Merrill (SOM), אחד ממשרדי האדריכלות הגדולים בעולם. SOM ידועה בעיצוב מבנים אייקוניים כמו בורג’ ח’ליפה, תחנת הרכבת של דנבר יוניון בקולורדו ומגדל סירס בשיקגו.”
“בנוסף, הקו הכחול מתהדר בתחנת המחלף התת-קרקעית הגדולה ביותר ברשת המטרו, המשתרעת על שטח נרחב של 44,000 מ”ר, המיועדת להכיל כ-350,000 נוסעים מדי יום. יש לציין שהקו הכחול מהווה תקדים כפרויקט התחבורה הראשון מסוגו שמקפיד על תקנות ומפרטי בנייה ירוקה, ומשיג מעמד של קטגוריית פלטינה”.
אל טייר הסביר כי הקו הכחול של מטרו דובאי תוכנן בקפידה תוך מחשבה על קיימות, מה שמבטיח שהוא מחבר בין אזורים ופרויקטים צפופים שונים. עד 2040, הוא צפוי לשרת אזורים עם אוכלוסייה משולבת של כמיליון תושבים.
אזורי מפתח המשרתים את הקו הכחול כוללים את נמל קריק דובאי ואת עיר הפסטיבלים של דובאי, הידועה בפוטנציאל הפיתוח העצום שלהן, כמו גם את העיר הבינלאומית של דובאי, ביתם של Dragon Mart ומתחמי מגורים גדולים שבהם ביקרו למעלה מ-200,000 תושבים ומבקרים., הוא ציין.
הקו הכחול משרת גם שכונות מגורים כמו אל רשידיה, אל וורקה ומירדיף. הוא משתרע גם לדובאי סיליקון אואזיס, המוכר כאחד מהמרכזים העירוניים של תוכנית האב העירונית של דובאי 2040, והעיר האקדמית, שצפויה להכיל למעלה מ-50,000 סטודנטים באוניברסיטאות עד 2029, הוסיף אל טייר.
תרומה עצומה לכלכלת דובאי
מחקרים ראשוניים של RTA הצביעו על כך שהשקעה בתשתיות היא מניע מרכזי לצמיחה כלכלית בערים ברחבי העולם. פרויקט קו כחול של מטרו בדובאי עולה בקנה אחד עם המטרות של האג’נדה הכלכלית של דובאי, D33, המציע תשואות כלכליות, חברתיות וסביבתיות. עד 2040, הפרויקט צפוי להניב יחס תועלת-עלות של 2.60 (2.60 AED בהטבות עבור כל AED1 שהוצא).
סך היתרונות הצפויים עולה על AED56.5bn ($15.4bn) עד 2040. הטבות אלה כוללות חיסכון משמעותי בזמן ובדלק, הפחתת מקרי מוות כתוצאה מתאונות ופליטת פחמן נמוכה יותר. הקו הכחול גם צפוי להפחית את עומסי התנועה בנתיבי השירות שלו ב-20% ולהעריך את ערך הקרקעות והנכסים ליד תחנות המטרו בעד 25%.
הקו הכחול מספק גם קישור ישיר בין נמל התעופה הבינלאומי של דובאי לתשעה אזורים מרכזיים הממוקמים לאורך המסלול שלו. הוא מתחבר למרכז העירוני החמישי, Dubai Silicon Oasis Centre, ומבטיח שכל המרכזים העירוניים הגדולים בדובאי מחוברים בצורה חלקה בקווי מטרו.
המטרו בדובאי מאז 2009
האישור של הקו הכחול של מטרו דובאי מסמל אבן דרך חשובה, בהתבסס על ההצלחה העצומה שהשיגה מטרו של דובאי מאז חנוכתה ב-2009. המטרו התגלה כעמוד השדרה של רשת התחבורה של דובאי, והפך לאמצעי הנסיעה המועדף על התושבים והמבקרים כאחד. הוא מייצג כמעט 60 אחוז מהשימוש הכולל בכל אמצעי התחבורה הציבורית בדובאי, הכוללים אוטובוסים, חשמלית דובאי ואמצעי תחבורה ימיים.
עד אוקטובר האחרון, דובאי מטרו הסיעה 2.2 מיליארד נוסעים מאז חנוכתה והעמידה בממוצע למעלה מ-685,000 נוסעים מדי יום בשנת 2023. המטרו של דובאי גם רשם הצלחה רבה בשמירה על תקני הבטיחות הבינלאומיים הגבוהים ביותר ויעילות תפעולית, ומתהד בדייקנות של 99.7%. דובאי מטרו שומר על מעמדה כרשת המטרו ללא נהג הארוכה בעולם, עם אורך כולל נוכחי של 90 ק”מ. רשת זו כוללת כ-52 ק”מ המוקדשים לקו האדום, 23 ק”מ לקו הירוק, ו-15 ק”מ לכביש 2020. הרשת כוללת 53 תחנות, כאשר 29 על הקו האדום, 18 על הקו הירוק, ושש על כביש 2020. בנוסף, הצי מורכב מ-129 רכבות. המתקנים והשירותים המוצעים בתחנות המטרו של דובאי מוכרים כחלק מהטובים בעולם.